Naše škola venku. A proč?

Začátek školního roku je za námi a zatímco v mnohých školách se snaží o to, aby se děti už konečně zklidnily, usadily se do lavic a začaly se pořádně soustředit, u nás tomu tak není. V lavicích s dětmi sedíme jen málo, často se pohybujeme a učíme na zahradě, a aby toho nebylo málo, ještě každý čtvrtek s dětmi trávíme celý venku a v terénu:).

Výuka geometrie
Výuka geometrie

Proč to děláme?

Protože vidíme, že to děti baví, že se pak díky těmto zážitkům nebojí výzev, že se dokáží lépe soustředit, že se děti navzájem blíže poznávají a lépe pak funguje skupinová práce...a taky proto, že to baví nás samotné.

Učení venku je jedním ze základních pilířů naší školy. Zkušenost osobní i akademická nám ukazuje, že nejlepší způsob, jak se učit o světě, je vypravit se do něj. A protože vedle češtiny a matematiky učení zahrnuje praktické i sociální dovednosti, pohyb i umění, život venku mimo stěny třídy je tou nejlepší učebnicí.

Výuka geometrie
Výuka geometrie

Co že to venku děláme?

Vlastně všechno: běháme, hrajeme si, stavíme, čteme, pozorujeme, bádáme, počítáme, zapisujeme a hlavně máme možnost si všechno pěkně osahat, očichat, prohlédnout a prožít...

Lesní den na záchranné stanici v Rajhradě u Brna
Lesní den na záchranné stanici v Rajhradě u Brna
Poznávání stromů kolem nás
Poznávání stromů kolem nás

Inspirace

Abychom se mohli inspirovat zkušenostmi z jiných škol a sdružení, zúčastnili jsme se konference KONEV 2018, kterou pravidelně pořádá Lipka, školské zařízení pro Environmentální vzdělávání. Bylo pro nás radostné vidět a slyšet, že téma učení venku je velice živé, že se máme kde inspirovat, ale že i my již můžeme být pro mnohé inspirací a dobrým příkladem, jak učit děti venku!

Pokud vás zajímají výzkumy, které dokládají pozitivní přínosy učení dětí venku, doporučujeme publikaci Petra Daniše "Děti venku v přírodě: ohrožený druh?"

Inspirací nejen pro učitele, ale i pro rodiče, kteří rádi tráví čas se svými dětmi v přírodě, je webová stránka ucimesevenku.cz, kterou provozuje vzdělávací centrum TEREZA.

A svou terénní projektovou výukou je pro nás velkým vzorem gymnázium Přírodní škola v Praze.

Lěčivé rostliny našich lesů a luk
Lěčivé rostliny našich lesů a luk

Pobyt venku je pro děti zcela přirozený. Podle výzkumu Nadace Proměny Karla Komárka (úplný přehled výsledku zde) patří pobyt venku mezi nejoblíbenější aktivitu dětí. Navzdory tomu děti venku tráví v průměru pouze dvě hodiny denně. Pro spoustu dětí platí, že sedí celé dopoledne ve škole, pak se přesunou do kroužků, které jsou často uvnitř, z kroužků domů. Kdy zbývá čas na volnou neorganizovanou hru a objevování venku? Chceme přispět ke změně. A jsme rádi, že nejsme sami!

Hejného matematika v terénu
Hejného matematika v terénu